Analytici v uplynulých týdnech dokončili výpočty a oznámili celosvětové výsledky prodeje smartphonů za třetí kalendářní čtvrtletí 2017. Podle agentury IDC se ve sledovaném období distribuovalo 373 milionů chytrých telefonů, Strategy Analytics odhaduje tradičně o něco vyšší objem 393 milionů. Meziročně tak trh mírně vzrostl o 3 až 5 %. Další čísla obou agentur už vycházejí velmi podobně, proto nadále pokračujme pouze s údaji IDC.
Výrobce
|
3Q17
Distribuce
(mil. ks)
|
3Q17
Tržní podíl
|
3Q16
Distribuce
(mil. ks)
|
3Q16
Tržní podíl
|
Meziroční změna
|
1. Samsung
|
83.3
|
22.3%
|
76.1
|
20.9%
|
9.5%
|
2. Apple
|
46.7
|
12.5%
|
45.5
|
12.5%
|
2.6%
|
3. Huawei
|
39.1
|
10.5%
|
33.7
|
9.3%
|
16.1%
|
4. Oppo
|
30.7
|
8.2%
|
25.8
|
7.1%
|
19.0%
|
5. Xiaomi
|
27.6
|
7.4%
|
13.6
|
3.7%
|
102.6%
|
Ostatní
|
145.7
|
39.1%
|
168.7
|
46.4%
|
-13.6%
|
Celkem
|
373.1
|
100.0%
|
363.4
|
100.0%
|
2.7%
|
Zdroj: IDC Worldwide Quarterly Mobile Phone Tracker, 2. listopadu 2017
|
Úspěšný kvartál zaznamenal Samsung, kterému se podařilo meziročně vyrůst zhruba o 10 %, což je nejvíce za poslední čtyři roky. Zákazníci kupovali zejména modely řad J, A a také vlajkové S. Apple rostl jen o málo pomaleji než trh a ani vlažný zájem o iPhony 8, který se stačil do statistik projevit až na samém konci sledovaného období, neznamenal žádné zásadní zakolísání.
Rekordní Oppo a raketové Xiaomi
Stagnace Applu opět využil dravý Huawei, který se podle některých odhadů měl stát dokonce v jednom z měsíců nakrátko světovou dvojkou, ale prodeje a tržní podíl za celý třetí kvartál stačil opět „pouze“ na třetí místo. Analytici očekávají, že v příštím roce bitva Huawei a Applu o druhé místo vyvrcholí. O jejím výsledku mají rozhodnout zejména prodeje iPhonu X.
Také o zbývající příčky v první pětce se podělili čínští hráči. Oppo zaznamenalo historický rekord více než 31 milionů distribuovaných smartphonů během jednoho čtvrtletí, zejména díky rozvinuté síti kamenných prodejen v domovské Číně a vstřícné cenové politice. Pozvolná expanze Xiaomi na další trhy se začíná projevovat na prodejích, když jedna z nejznámějších čínských značek meziročně vyrostla skoro na dvojnásobek distribuovaných kusů.
Analytici ze Strategy Analytics dokonce predikují, že pokud si Xiaomi udrží stejné tempo růstu, může v roce 2018 předstihnout těsně čtvrté Oppo, třetí Huawei, dokonce i Apple a stát se po Samsungu druhým největším výrobcem smartphonů na světě. Růst Xiaomi v posledních měsících je zejména na úkor dalších méně úspěšných čínských značek TCL (Alcatel), Lenovo (Motorola) a ZTE.
Tip, jak na smartphonu nahrávat telefonní hovory: